جامعه المصطفی العالمیه ، مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث ، دانش آموخته دکترای قرآن و مدیریت
چکیده
اسلام به عنوان تنها دین ماندگار و جاوید در تمام عرصههای حیات بشری از جمله تربیت عقلانی، معارف اصیلی ارائه نموده است که میتوان از آن اهداف، اصول و روشهای تربیت عقلانی را کشف و استخراج نمود. تربیت عقلانی از دیدگاه روایات اسلامی از آن جهت حائز اهمیت است که یکی از اساسیترین و حیاتیترین مسائل در زندگی فردی و اجتماعی انسانها بشمار میرود. توجه به اهمیت و ضرورت موضوع و عدم وجود تحقیقات منسجم و نظاممند در این زمینه، نویسنده را بر آن داشت که به تبیین و تشریح تربیت عقلانی از دیدگاه روایات اسلامی با روش تحلیلی و توصیفی بپردازد. برای تحقق این منظور، مقاله در پیش رو بر محور مبانی، اصول، اهداف و روشها پیگری شد. در بخش مبانی سعی بر این بود تا مبانی مرتبط با بحث از منظر روایات و آراء مربیان تعلیم و تربیت انتخاب شود و از دل این مبانی، به اصولی چند دست یافته و با نظر به مبانی _عمدتاً انسانشناختی_ و اصول از یکسو و اهداف از سوی دیگر، روشهایی در راستای تحقق تربیت عقلانی ارائه گردد. بر اساس یافتههای تحقیق میتوان گفت تربیت عقلانی از جمله مسائل حیاتی و کلیدی است که شکوفایی فرد و جامعه مبتنی بر آن بوده و بیتوجهی یا کمتوجهی مربیان عرصه تعلیم و تربیت به این ساحت از ساحتهای تربیتی، سبب بروز آسیبهای جدی تربیتی خواهد شد. لذا یک مربی برای تربیت متربی نیازمند آشنایی با مبانی، اصول، روشها و اهداف تربیت عقلانی است تا در پرتو این آشنایی بتواند به این مهم اقدام نماید و در سایه رهنمودهای متعالی آموزههای روای به هدف عالی خود که بالندگی عقلانی فرد و جامعه است نائل شود.