الگوی تربیت عقلانی در روایات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

جامعه المصطفی العالمیه ، مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث ، دانش آموخته دکترای قرآن و مدیریت

چکیده

اسلام به عنوان تنها دین ماندگار و جاوید در تمام عرصه­های حیات بشری از جمله تربیت عقلانی، معارف اصیلی ارائه نموده است که می­توان از آن اهداف، اصول و روش‌های تربیت عقلانی را کشف و استخراج نمود. تربیت عقلانی از دیدگاه روایات اسلامی از آن جهت حائز اهمیت است که یکی از اساسی­ترین و حیاتی‌ترین مسائل در زندگی فردی و اجتماعی انسان­ها بشمار می­رود. توجه به اهمیت و ضرورت موضوع و عدم وجود تحقیقات منسجم و نظام‌مند در این زمینه، نویسنده را بر آن داشت که به تبیین و تشریح تربیت عقلانی از دیدگاه روایات اسلامی با روش تحلیلی و توصیفی بپردازد. برای تحقق این منظور، مقاله در پیش رو بر محور مبانی، اصول، اهداف و روش­ها پیگری شد. در بخش مبانی سعی بر این بود تا مبانی مرتبط با بحث از منظر روایات و آراء مربیان تعلیم و تربیت انتخاب شود و از دل این مبانی، به اصولی چند دست یافته و با نظر به مبانی _عمدتاً انسان‌شناختی_ و اصول از یکسو و اهداف از سوی دیگر، روش­هایی در راستای تحقق تربیت عقلانی ارائه گردد. بر اساس یافته­های تحقیق می­توان گفت تربیت عقلانی از جمله مسائل حیاتی و کلیدی است که شکوفایی فرد و جامعه مبتنی بر آن بوده و بی‌توجهی یا کم‌توجهی مربیان عرصه تعلیم و تربیت به این ساحت از ساحت­های تربیتی، سبب بروز آسیب­های جدی تربیتی خواهد شد. لذا یک مربی برای تربیت متربی نیازمند آشنایی با مبانی، اصول، روش­ها و اهداف تربیت عقلانی است تا در پرتو این آشنایی بتواند به این مهم اقدام نماید و در سایه رهنمود­های متعالی آموزه­های روای به هدف عالی خود که بالندگی عقلانی فرد و جامعه است نائل شود.

کلیدواژه‌ها